Analisis Persebaran Tingkat Kebisingan Kereta Api di Rel Double Track Winongo Kota Madiun

Authors

  • Frida Aprilia Krismayanti Politeknik Negeri Madiun
  • Alfi Tranggono Agus Salim Politeknik Negeri Madiun
  • Wida Yuliar Rezika Politeknik Negeri Madiun
  • Suyatno Suyatno Institut Teknologi Sepuluh November
  • Rahardian Titus Nurdiansyah PT INKA
  • Nurul Fitria Apriliani Politeknik Perkeretaapian Indonesia Madiun

DOI:

https://doi.org/10.37367/jpi.v6i2.216

Keywords:

Noise, KepMenLH No. 48 Tahun 1996, Mitigation, Double Track Railroad, Residential of Graha Kirana Winongo Madiun city, Sound Level Meter, j

Abstract

Noise is an annoying sound when listened to for a long time. The standard for noise level in housing is based on KepMenLH No. 48 of 1996 worth 55 dB(A). Double track rails lead to increased rail operations and noise in the surrounding environment. This research was conducted to analyze the environmental noise level due to the train crossing the double track rail at Graha Kirana Winongo Housing, Madiun City by using a Sound Level Meter (SLM) device. Measurements were made at two points, namely at a distance of 7.5 meters and 21 meters. The results of the study the average value of environmental noise due to trains at a distance of 7.5 meters is 80 dB(A) and a distance of 21 meters is 75 dB(A). This value exceeds the standard noise level of 55 dB(A). Researchers provide mitigation in the form of suggestions for housing residents to build noise barriers or plant trees with dense leaves, and if residents are going to build new housing, it is recommended to be at a distance of 75 to 80 meters from the train tracks because the noise value at that distance is approximately 55 dB (A).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Frida Aprilia Krismayanti, Politeknik Negeri Madiun

Program Studi Perkeretaapian, Jurusan Teknik, Politeknik Negeri Madiun

Alfi Tranggono Agus Salim, Politeknik Negeri Madiun

Program Studi Perkeretaapian, Jurusan Teknik, Politeknik Negeri Madiun

Wida Yuliar Rezika, Politeknik Negeri Madiun

Program Studi Perkeretaapian, Jurusan Teknik, Politeknik Negeri Madiun

Suyatno Suyatno, Institut Teknologi Sepuluh November

Departemen Fisika, Institut Teknologi Sepuluh November

Rahardian Titus Nurdiansyah, PT INKA

Divisi Teknologi, Departemen Engineering, PT. INKA

References

Ahmad, F., & Margiantono, A. (2021). Analisis Kebisingan Lingkungan Pada Lintasan Kereta Api Double Track “Stasiun Alastuo – Jamus.” 23, 13.

Aji, F. Y. P. T. (2017). Analisa Kebisingan Lingkungan Akibat Kereta Api Pada Pemukiman Yang Dilewati Jalur Double Track (Doctoral dissertation, Institut Teknologi Sepuluh Nopember).

Arista, E., & SiT, S. (2017). Desain Pembuatan Barrier Guna Mengurangi Kebisingan Kereta Api Akibat Double Double Track Jalur Kereta Api Di Area Pemukiman Lintas Manggarai - Bekasi. Jurnal Perkeretaapian Indonesia, 1(2), 97-104.

[BS EN ISO 3095_2013]—Acoustics. Railway applications. Measurement of noise emitted byrailbound vehicles. (1).

Buchari. (2007). kebisingan Industri dan Hearing Conseravtion Program. Medan : USU Repository. https://doi.org/10.1016/0028-3908(95)00027-4

Concha-Barrientos, M., Campbell-Lendrum, D., & Steenland, K. (2004). Occupational noise: Assessing the burden of disease from work-related hearing impairment at national and local levels. World Health Organization.

Handoyo, R. A. (n.d.). Analisis Tingkat Kebisingan Dan Karakteristik Akustik Pada Kabin Penumpang Kereta Kfw Solo - Jogja. 63.

Hidup, K. N. L. (1996). Keputusan Menteri Negara Lingkungan Hidup No. 48 Tahun 1996 Tentang: Baku Tingkat Kebisingan. Keputusan Menteri Negara Lingkungan Hidup, 48.

Ikhasari, A., Wibowo, E., & Prawirasasra, M. S. (2019). Analisis Variansi Kebisingan Di Pemukiman Sekitar Rel Kereta Api Jalan Rakata Bandung Menggunakan Soundscape Berdasarkan Perbedaan Waktu. 8.

Istiantara, D. T. (2017). Analisis tingkat kebisingan stasiun kereta api (Studi Kasus di Stasiun Madiun dan Yogyakarta). Jurnal Perkeretaapian Indonesia, 1(2), 89-95.

Mahroini, Z., Kuspriyanto, D., & Kes, M. (2019). Persebaran Tingkat Kebisingan Kereta Api Dan Upaya Masyarakat Menghadapi Kebisingan Di Permukiman Rel Kereta Api Kelurahan Ketintang Gayungan Kota Surabaya. 7.

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 718/MENKES/PER/XI/1987. Tentang Kebisingan yang Berhubungan dengan Kesehatan. Jakarta: Menteri Kesehatan Republik Indonesia.

Rakhmawati, A., Ramlan, D., & Yulianto, Y. (2018). Hubunggan Intensitas Suara Mesin Produksi dan Lama Paparan Dengan Ambang Dengar Pekerja Penggiling Padi Di Desa Banjarsari Kecamatan Sumbang Kabupaten Banyumas Tahun 2017. Buletin Kes-lingmas, 37(3), 245-257. https://doi.org/10.31983/kesling-mas.v37i.3872.

Rusjadi, D., & Palupi, M. (2011). Kajian Metode Sampling Pengukuran Kebisingan dari Keputusan Menteri Lingkungan Hidup No. 48 Tahun 1996. Jurnal Standardisasi, 13(3), 176. https://doi.org/10.31153/js.v13i3.43.

Standar Nasional Indonesia 8427 (2017) - Pengukuran tingkat kebisingan lingkungan.

Undang - Undang Nomor 23 Tahun 2007. Tentang Perkeretaapian. Jakarta: Pemerintah Pusat

Wati, E. K. (2020). Pengukuran dan Analisis Kebisingan Permukiman Tepi Rel Kereta Listrik. STRING (Satuan Tulisan Riset dan Inovasi Teknologi), 4(3), 273. https://doi.org/10.30998/string.v4i3.5400

Downloads

Published

2022-10-31

How to Cite

Krismayanti, F. A. ., Salim, A. T. A. ., Rezika, W. Y., Suyatno, S., Nurdiansyah, R. T., & Apriliani, N. F. (2022). Analisis Persebaran Tingkat Kebisingan Kereta Api di Rel Double Track Winongo Kota Madiun. Jurnal Perkeretaapian Indonesia (Indonesian Railway Journal), 6(2), 26–31. https://doi.org/10.37367/jpi.v6i2.216

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.